22 apr Browsernes markedsandele i Danmark
Statistikkerne er indsamlet af Statcounter og lægges gratis til rådighed.
Datagrundlaget
Statistikkerne er baseret på data indsamlet af firmaet Statcounter på stikprøver, på mere end 10 milliarder sidevisninger pr. Måned indsamlet gennem Statcounter-netværket, der udgør mere end 2 millioner websteder. Statistikkerne opdateres og stilles til rådighed hver dag, men er dog genstand for kvalitetssikringstest og gennemgangsrevision i 45 dage fra offentliggørelsen.
Graferne
Graf nr. 1, som er baseret på danskernes anvendelse af de mest almindelige browere på samtlige platforme, taler sit tydelige sprog; hvis du, som os, har gået og troet, at Firefox var blandt de mest udbredte browsere – ja så må du tro om igen. I perioden 21. marts 2019 – 21. marts 2020 udgjorde brugen af Chrome og Safari alene 87,42% af det samlede forbrug/anvendelse af browsere blandt danske brugere. De resterende andele 12,58% var til fordeling mellem Internet Explorer, Edge og Firefox – plus de øvrige langt mindre spillere på markedet (Firefox fik 3,66%).
Source: StatCounter Global Stats – Browser Market Share
Graf nr 2. Noget anderledes tager det sig ud hvis vi kun ser på danskernes fortrukkende browere på desktop platformen – så stikker Chrome af sted med 67.87% af markedet og efterlader Safri med 16,84%
Source: StatCounter Global Stats – Browser Market Share
Graf nr 3. Rollerne bytter, når vi kikker på brugernes foretrukkende browsere på mobildevices, hvor vi på forhånd ved hvor stor en udbredelse Apple nyder med salget af deres iphone. Her sidder Safari på 49.83%, medens Chrome dog stadig har 42% af markedsandelene. Samsung Internet browseren har endog hele 6.56%, hvilket efterlader sølle 0,7% til Firefox – og resterne til de øvrige browsere.
Source: StatCounter Global Stats – Browser Market Share
Artikel af: Jimmy Rehak, videoproduktion og livestreaming spcialist i Mediehuset København. Baseret på statistik fra amerikanske Statcounter.