Insektmobilen - Præproduktion | Mediehuset København
Bil med monteret insektnet

Insektmobilen – Præproduktion

insekt-forsker-2-compressor

Fase 1: Etablering af platforme (marts)
I denne fase skulle projektet startes op og platforme skulle etablere – der var følgende arbejdsopgaver:
Udarbejdelse af nøgleord/slogans
Flyer
Oprettelse af Facebook-side og Facebook-gruppe
Oprettelse af Instagram
Oprettelse af Twitter
Oprettelse af e-mail
Landingpage
Udarbejdelse af tilmeldingsformular

1.1 Dropbox
Det blev aftalt at oprette en dropbox til deling af dokumenter, billeder, video m.m. Denne har vi holdt fast i undervejs i projektet.

1.2 slogan/hashtag
På baggrund af notatet om nøgleord/slogans blev der valgt sloganet: vi glæder os til at se hvad du fanger samt #insektmobilen. Disse to er blevet brugt til opslag på sociale medier m.m. Hashtagget har fungeret fint, og er primært blevet brugt på Instagram. Under Hashtagget er der 31 billeder (10 juli 2018).

1.3 Flyer
Både SNM og MK udarbejdede en flyer, hvorfor MKs blev noget overflødig.

1.4 Facebook (FB)
Der blev oprettet Facebook-side og –gruppe. På Facebook-siden er der 590 følgere og 564 likes. De mange organiske følgere kommer primært fra administrativt bagland, derudover er der dagligt gennemgået brugernes reaktion, og dem der ikke har liket er inviteret til at like siden, hvis de har liket et opslag eller en video. Vi har også fundet relevante Facebookgrupper, hvor vi har reklameret for siden og projektet. Der er blevet kørt 6 kampanger, hvor der bl.a. har været fokus på særlige geografiske målgrupper: Lolland-falster, Fyn, Jylland og Sjælland. Der har været 326.358 visninger på siden, og 179.998 individer nået i de målgrupper der er taget i brug (Mariannas rapport fra 23 maj 2018). 20.416 af de 179.998 har foretaget en eller anden form for aktion 10 april – 7.maj. Der er publiceret 65 opslag på Facebooksiden fra 10 februar- 9 juli.
I gruppen og på siden har de frivillige og interesseret haft mulighed for at stille spørgsmål til projektet. Her er der blevet besvaret hurtigt og omhyggeligt. Svarraten på Facebooksiden er 100% og svartiden er 47 minutter.
Senere blev der desuden oprettet en arbejdsgruppe på Facebook for de involverede i projektet hos MK og SNM. Denne har dog skabt lidt forvirring, men har fungeret ok, når det handlede om smårettelser til Facebookrelateret ting.

1.5 Instagram (IG)
Der blev oprettet en instagram-konto med navnet insektmobilen. Profilen har fået 94 følgere siden 20 april -9 juli. Der er blevet lavet 16 opslag i perioden 21 april -9 juli.

1.6 Twitter
Twitter blev oprettet og Facebook-opslag er automatisk blevet sendt herover. Twitter-profilen har dog kun 8 følgere, og der har generelt ikke være fokus på den. Den var tænkt som et oplagt sted at få kontakt til pressen, men dette har kunne lade sig gøre på anden vis.

1.7 landingpage og tilmeldingsformular
Der blev oprettet en landingpage som underside på ku.snm.dk. Domænet insektmobilen.dk blev købt. Undnersiden insektmobilen.ku.snm.dk er ikke SSL sikret, og er derfor uegnet til at opsamle personlig information og bliver nedgraderet i søgemaskinerne på grund af teknisk opbygning. Desuden har det ikke været muligt, at se hvilke handlinger brugerne har taget, efter de er blevet ledet fra Facebooksiden til landingpage. Under landingpage blev tilmeldingsformularen oprettet. Her skulle interesserede sende en mail, hvorefter de ville modtage et link til selve formularen.

På landingpagen findes følgende undersider:
Hvad er insektmobilen
Sådan indsamler du insekter
Tilmelding
FAQ
Om os
Kontakt
Instruktionsvideoer
Desuden udstyret med diverse fotos og videoer

pdf