26 sep Klimaændringer i Grønland – undervisningvejledninger
De tre undervisningsfilm – der kan anvendes i faget Naturgeografi på gymnasiet – har fokus på, hvordan man måler klimaforandringer. Måling af klimaforandringerne kan bruges i undervisningen på mange forskellige måder. Her er nogle forslag.
Konsekvenser af den globale opvarmning (Film 1)
Filmen kan med fordel ses sammen med brug af Ice Frontiers – et interaktivt værktøj, hvor man kan måle på Grønlandske gletsjeres bevægelser gennem de seneste 30-50 årDe grønlandske gletsjere smelter i disse år med en bemærkelsesværdig hastighed. Men er det unormalt eller har de gjort det før? For at kunne besvare dette spørgsmål arbejder klimaforskerne på højtryk for at indsamle alle tilgængelige data om isen på Grønland, bl.a. ved at sammenligne historiske flyfotos og moderne satellitfotos af de grønlandske gletsjere. Nu kan også gymnasielever prøve kræfter med metoden. Med ICE FRONTIERS kan eleverne online opmåle og sammenligne grønlandske gletsjere i fortid og nutid. Materialet er målrettet Naturgeografi B + C og Geovidenskab A i gymnasiet. En grønlandsk og engelsk udgave er undervejs.
ICE FRONTIERS består af:
Måleprogram – et interaktivt GIS-lignende værktøj
Film – der guider og inspirerer til brug af materialet
Lærervejledning og inspirationsmateriale til lærerne
Mere om Ice Frontiers findes her:
https://snm.ku.dk/skoletjenesten/gymnasium/materialer/ice-frontiers/
Indlandsisen afslører fortidens klima (Film 2)
Filmen omhandler blandt andet målinger af temperaturer ved at se på forholdet med 16O og 18O. Der findes mange øvelser hvor man kan omregne forholdet mellem de to iltisotoper til temperaturer og derigennem se, hvordan temperaturen var under seneste istid, Weichsel og mellemistiden Eem. Iskerner kan fortælle os om det forhistoriske klima. Sne som falder i de polare områder (f.eks. Grønland og Antarktis) kan bevares som årlige lag i iskapperne hvis ikke de ødelægges af isens bevægelse. Disse årlige lag udgør et klimarkiv som kan gå næsten en million år tilbage i tiden! Flere forskellige klimaindikatorer kan måles i kerner fra isen: Mængden af støv, bobler med luft, koncentration af isotoper. I introduktionen arbejdes med isotoper, måling af indhold af tunge isotoper, iskerneboringer I dette undervisningsforløb arbejdes med virkelige data fra en iskerne boret på Grønland og på Antarktis.
Undervisningsforløbet består af en introduktion og fire øvelser og er særligt velegnet til undersøgelse af fortidens klima: https://sites.google.com/view/iskerner/
Sådan måler man klimaforandringerne (Film 3)
Filmen omhandler målinger af temperatur og udveksling af CO2 og metan mellem atmosfæren og tundraen i Grønland.
CO₂ er en naturlig drivhusgas der indgår i planternes fotosyntese. Fotosyntesen foregår i grønkornene i grønne planter. I selve fotosynteseprocessen omdannes kuldioxid, CO₂, og vand til glukose og ilt. Processen drives af lysenergi fra solen. Kuldioxid omdannes til kemisk energi der ”indbygges” i sukkerstoffet glukose. Ilten udskilles nærmest som et affaldsstof. Når mikroorganismer nedbryder planterne, går processen den modsatte vej, hvorved der udledes CO₂ til atmosfæren.
Målinger af udvekslingen af CO₂ i naturlige økosystemer angives gerne som CO₂ flux i g kulstof per m² per dag. Det vil altså sige hvor mange g kulstof der bliver transporteret per arealenhed per tidsenhed.
I undervisningen vil det være oplagt at benytte undervisningsmaterialet på siden her: https://sites.google.com/view/zackenberg/startside
Sidens øvrige øvelser og data kan også bruges til andre dele af undervisningen om klimaforandringer.
Data på siden er fra Zackenberg og ikke Disko, som filmen handler om, men konklusionerne er stort set de samme.