06 okt Klog på klima – EU og transportsektoren
KLOG PÅ KLIMA stiller denne gang skarpt på EU og Transportsektoren. Vært Allan Føns har invitere en ekspert til at debattere hvordan transportsektoren og EU´s klimapolitik kan have indflydelse på Danmark. Gæster er et medlem af Folketinget og et medlem af Europa-Parlamentet.
Programindhold
Her i programmet skulle vi gerne blive klogere på hvordan EU´s klimapolitik påvirker os her i Danmark.
Og til at hjælpe mig med det, har vi inviteret Jesper Højte Stenbæk i studiet. Jesper kommer fra Dansk Erhverv og i er med til at rådføre politikere, før de beslutter regler og love her i Danmark.
På ZOOM har vi Henning Hyllested fra Enhedslisten og Marianne Vind, medlem af Europa-Parlamentet og er fra Socialdemokratiet.
Der vil blive stillet en række spørgsmål og synspunkter fra moderatoren.
- Jesper Højte Stenbæk bliver først spurgt hvad er EU´s klimapolitik indenfor transportsektoren enlig for noget?
- Henning og Marianne bliver så spurgt hvad deres holdninger er til EU’s klimapolitik indenfor transportsektoren.
- Jesper: Danske klimamål mht. til transportsektoren – reducering med 70% Co2 i 2030…
- Spørgsmål til Henning: Inden for den danske transportsektor, hvordan skal man levet op til de mål i 2030?…. eks. Vi køre jo på fossile brændstoffer.
- Spørgsmål til Marianne: Hvad er din holdning til at vi skal overgå til vedvarende energi eller reducere trafikken?
- Spørgsmål til Marianne: Hvordan ser EU på os her i DK, hvor er vi ikke så gode… Rene feks. togtransport?
- Spørgsmål til Henning: fint med tog, men fylder beskidt strøm på???
- Er der blevet delt for mange Co2 kvoter ud fra begyndelsen og hvordan påvirker det situationen i dag?
- Morale – rige land kan købe masser af Co2 kvoter og fattige land har ikke råd – men heller ikke råd til at udvikle, så de kan forurene mindre???
- Hvis man kan handle med Co2 kvoter, kan det så med føre at de rige lande kan købe mere og derved forurene mere?
- Spørgsmål til Marianne: Er skibsfarten omfatte Co´2 kvoter? (Hvorfor ikke?) Er der mere der ikke er med? (Skibe i EU udleder lige så meget CO2 som hele Belgien. Den samlede CO2-udledning fra skibe, der ankommer til eller afgår fra europæiske havne, er på 138 mio. ton om året. det fremgår det af en rapport fra EU-Kommissionen. Det understreger behovet for kvoter, lyder det i en kommentar.)
- Hvorfor skal EU bestemme – kan vi ikke bare indføre en CO2 mærkning på alle vare og så kan forbrugeren selv bestemme hvad de vil købe også inden for transport?
- Lobbyisme i EU?
- Spørgsmål til Henning: Tid og Udvikling… teknologi?