Klog på klima – EU og transportsektoren

KLOG PÅ KLIMA stiller denne gang skarpt på EU og Transportsektoren. Vært Allan Føns har invitere en ekspert til at debattere hvordan transportsektoren og EU´s klimapolitik kan have indflydelse på Danmark. Gæster er et medlem af Folketinget og et medlem af Europa-Parlamentet.

Programindhold

Her i programmet skulle vi gerne blive klogere på hvordan EU´s klimapolitik påvirker os her i Danmark.

Og til at hjælpe mig med det, har vi inviteret Jesper Højte Stenbæk i studiet. Jesper kommer fra Dansk Erhverv og i er med til at rådføre politikere, før de beslutter regler og love her i Danmark.

På ZOOM har vi Henning Hyllested fra Enhedslisten og Marianne Vind, medlem af Europa-Parlamentet og er fra Socialdemokratiet.

Der vil blive stillet en række spørgsmål og synspunkter fra moderatoren.

  1. Jesper Højte Stenbæk bliver først spurgt hvad er EU´s klimapolitik indenfor transportsektoren enlig for noget?
  2. Henning og Marianne bliver så spurgt hvad deres holdninger er til EU’s klimapolitik indenfor transportsektoren.
  3. Jesper: Danske klimamål mht. til transportsektoren – reducering med 70% Co2 i 2030…
  4. Spørgsmål til Henning: Inden for den danske transportsektor, hvordan skal man levet op til de mål i 2030?…. eks. Vi køre jo på fossile brændstoffer.
  5. Spørgsmål til Marianne: Hvad er din holdning til at vi skal overgå til vedvarende energi eller reducere trafikken?
  6. Spørgsmål til Marianne: Hvordan ser EU på os her i DK, hvor er vi ikke så gode… Rene feks. togtransport?
  7. Spørgsmål til Henning: fint med tog, men fylder beskidt strøm på???
  8. Er der blevet delt for mange Co2 kvoter ud fra begyndelsen og hvordan påvirker det situationen i dag?
  9. Morale – rige land kan købe masser af Co2 kvoter og fattige land har ikke råd – men heller ikke råd til at udvikle, så de kan forurene mindre???
  10. Hvis man kan handle med Co2 kvoter, kan det så med føre at de rige lande kan købe mere og derved forurene mere?
  11. Spørgsmål til Marianne: Er skibsfarten omfatte Co´2 kvoter? (Hvorfor ikke?) Er der mere der ikke er med? (Skibe i EU udleder lige så meget CO2 som hele Belgien. Den samlede CO2-udledning fra skibe, der ankommer til eller afgår fra europæiske havne, er på 138 mio. ton om året. det fremgår det af en rapport fra EU-Kommissionen. Det understreger behovet for kvoter, lyder det i en kommentar.)
  12. Hvorfor skal EU bestemme – kan vi ikke bare indføre en CO2 mærkning på alle vare og så kan forbrugeren selv bestemme hvad de vil købe også inden for transport?
  13. Lobbyisme i EU?
  14. Spørgsmål til Henning: Tid og Udvikling… teknologi?


instagram default popup image round
Follow Me
502k 100k 3 month ago
Share